ROBERT RUSSELL USA.. FOR “DIGITAL CARTOON” …

digital-bant

If you are speaking about the medium the cartoon is produced in,
I certainly feel that digital is as valid as the traditional mediums. 
While cartoonists always like to see and judge technical merit,
and collectors will always value originals much more than digital cartoons,
the point of cartooning is making a point, not impressing other cartoonists with technique.
Digital cartooning opens the door to a vast new field of younger and possibly more creative thinkers.  
When you are shot with an arrow, is it the arrow or the Indian that matters?
Perhaps what we are seeing is a fundamental change in the world of cartoon contests. 
If a contest includes judgements for technical merit, then you submit
an original in the old fashioned way,
and contests that are based on the concept, open to originals and digital images.
After all, creating a digital image is also a creative and artistic process requiring great technical skill.
Some competitions can say only originals, some can say digital images accepted,
and the cartoonist chooses which to participate in.
If this question relates only to a cartoonist submitting his or her original as a scanned image,
not to how the image was created, then I can see no reason why contests continually
need to gain vast archives of original cartoons.
This is why most Western cartoonists don't submit cartoons:
when contests ask for originals only: 
they wonder where and why their cartoons are going and to whom. 
Are they going to be sold for the profit of the organizers? 
When a top American, French or a Canadian cartoonist can get up to $300 – $600 for an original,
why should they send an original as the "entry fee" for a contest they will probably get nothing for? 
If cartoon contest operators really want to open their completion to get the world's
best thinkers then they must accept submission by email or scan. 
When only originals are demanded, Western cartoonists get suspicious as to what will
become of their cartoons? 
We need contest operators to explain this.
 
Dr. Robert Russell
Executive Director
Cartoonists Rights Network, International
Box 7272
Fairfax Station, Virginia 22039 USA
Tel: 703 543 8727
email: mayte6@aol.com
Web: http://cartoonistrights.com/
With Affiliate Representatives in Asia, Africa,
the Middle East, South America
and Canada

***

Dijital karikatürün, geleneksel olan orjinaller kadar gecerli olduðunu düþünüyorum.
Karikatürcüler için "gormek ve yargilamak" kolleksiyoncular için ise "orjinal" ön planda gelir.
Karikatürün amacý bir hedef göstermektir, teknikle diðer karikatürcüleri etkilemek deðildir.
Dijital karikatür, genç ve yaratýcý karikatürcülere yeni bir alan yaratmaktadýr.
Bu yenilik, ayný zamanda karikatür dünyasýnda da yeni bir deðiþim demektir ayný zamanda..
Yarýþmalarda salt "orjinal" istenmiþse ona uymak zorundasýnýz, yani eski yöntemlerle sunmalýsýnýz.
Bir konu saptanmýþ yarýþmalarda her iki tekniðe de açýk olmak lazým.
Dijital karikatürü hafife almamak gerekir.
Zira dijital karikatür, ayni zamanda büyük bir teknik yetenek gerektiren
yaratýcý ve sanatsal bir süreci de kapsamaktadýr.
Yarýþma organizatörleri, yarýþmayý "dijital" veya "orjinal" seçeneklerden birini tercih ederek,
katýlýmcýlarý yönlendirebilirler..
"Digital Cartoon" anlam olarak, karikatürün nasýl oluþtuðunu deðil de,
orjinal karikatürün scan edilerek yarýþmaya
yollanan bir karikatürü tanýmlýyorsa, o zaman yarýþmalarda orjinal karikatürlerin arþivlerinde
sürekli orjinal karikatür bulundurmalarýnýn ve elde elemelerin de bir anlamý kalmamýþ olur.
Çoðu batýlý karikatürcülerin orjinal çalýþma istenen yarýþmalara katýlmama sebebi budur.
Karikatürlerinin nereye gittiði, nasýl muhafaza edileceði bilinmediði için
bu tür yarýþmalara pek sýcak bakmamaktadýrlar.
Bir Amerikalý, Fransýz ya da Kanadalý bir karikatürcü, orjinal bir çalýþmadan 300-600 dolar arasý
bir para kazanabiliyorken, neden iþlerini bedava yollasýnlar..
Karikatür yarýþmasýný düzenleyen kurum, kuruluþ, organizasyonun baþarýya ulaþmasý,
dünyanýn en iyi düþünürlerinin, karikatürcülerinin yorumlarýný elde etmek istiyorlarsa,
internet yoluyla gönderilen ve dijital teknikle üretilen iþleri de kabul etmek zorundadýrlar.
Karikatürcüler, emek ve özveriyle yaptýklarý iþlerinin akýbetini bilmek ve
bu konuda þüphe duymamak isterler.
Yarýþma düzenleyici kurumlarýn bu þüphe ve endiþeleri giderecek çözüm bulmalarý
yarýþmalarýn güvenilirliði ve saðlýðý açýsýndan son derece önemlidir.

Robert Russel
Cartoonists Rights Network, International
Executive Director